Tanker om pædagogik

Naturskole

Naturskolen inviterer til læring og oplevelser i fællesskab.

Naturskole på alle årstider

Dette indlæg er skrevet af Gitte Grønlund, lærer på Lilleskolen siden 1996
På Lilleskolen Odense har vi lagt indskolingens natur/teknik-moduler sammen i blokke, således at klasserne på skift har hele naturskoledage i skemaet. Det giver mulighed for at tage afsted på alle årstider, så det er kun tøjet og madpakken, der er bestemmende for, hvor god turen bliver.

Vi opsøger steder i det fri, der giver god tid til leg og læring med højt til loftet. Skolen ligger en kort gåtur fra flere naturområder fx skov, sø og å, vi kan derved let komme ud på grænsen imellem naturlandet og kulturlandet.

Årstiderne præger naturskolens indhold bl.a. avl og høst, nedbrydning og forrådnelse, overvintring, kredsløb og den nye generation samt livsbetingelser og fødekæder.

Nysgerrighed og lyst til læring
Naturskolen inviterer til læring og oplevelser i fællesskab. Når vi er derude midt iblandt naturens små undere, opstår der gode spørgsmål. Her er tid til samarbejde og fordybelse i, hvad naturen byder på - med og uden menneskers indblanding og tilstedeværelse.
En formiddag med naturskole byder som oftest på et lille oplæg på skolen, inden Bivognen pakkes med materialer til en bestemt undersøgelse.

Vi har et overordnet mål og med nysgerrighed drager vi afsted. Men det forhindrer os ikke i at beundre en larve, der krydser vores spor. Eller snakke med en skovhugger, der markerer træstammer i skoven. Der dukker altid spørgsmål op, for det ukendte pirrer nysgerrigheden.

Med undersøgende sanser
I naturskolen skal sanserne pirres. Vi undersøger og får ”jord under neglene”. Vi lytter og observerer, vi søger og smager. Her er plads til stunder, hvor nysgerrigheden vækkes, og den enkelte søger efter svar. ”Kom og se hvad jeg har fundet!” lyder det hver gang på turen.

Naturskolen skal gerne give de yngste på skolen indsigt i naturens mangfoldighed og rigdom. Det gør vi bl.a. ved at smager på den, når vi plukker lidt manna eller laver en brændenældesuppe. Eller når vi sidder 5 minutter i meditativ stilhed, og bare lade roen komme ind i os.

Om Naturskolen

Den, vi kender, passer vi på

Naturskolen på Lilleskolen er en lang formiddag, hvor klassen drager ud på grænsen imellem natur- og kulturlandet. Når vi står midt iblandt naturens små undere opstår spørgsmål, og mulighed for indsigt i, hvad naturen kan med og uden vores tilstedeværelse. Naturskolen inviterer til læring og oplevelser i fællesskab i og med naturen.

Spørgsmål af lyst til læring

Vi har altid pakket cykeltraileren Bivognen med materialer til undersøgelse. Vi har et overordnet tema for dagen, men det forhindrer os ikke i at fundere over en larve, der krydser vores spor. Det ukendte pirrer vores nysgerrighed, og der dukker altid nysgerrige spørgsmål op, når vi er på tur.

Spredt ud over året

ndskolingens natur/teknik-moduler er sammenlagt i blokke, så klasserne på skift har en hel dag 2 uger i træk. Her drager klassen afsted på naturskole med en lærer og en pædagog. Ud i det fri hvor der er god tid til leg og læring med højt til loftet, og hvor det rigtige tøj efter årstid og vejr er nødvendigt.

Emnerne afhænger af årstiden, og kan være fx
Høst og frugt
Svampe og nedbrydning
Skovens kredsløb
Overvintring og isolering
Den nye generation
Søens liv og fødekæder

Med undersøgende hænder

Sanserne skal pirres. Det er når vi mærker og får ”jord under neglene”, når øjnene søger og observerer, munden smager og ørerne lytter, at der opstå stunder, hvor vi bliver nysgerrige og søger svar.

Kan det virkelig passe? Hvordan kan det være? Hvorfor..?

Vi bygger videre på det, vi ved

Gode historier rummer gerne fakta om verden, og vi vil undersøge og fortsætte historierne. Alle indskolingens klasser oplever næsten det samme i naturskolen, men spørgsmål undervejs giver unik tvist og drejning, så der altid er noget der bliver til klassens egen historie og forståelse. Oplevelserne bliver i fortællingen til forståelse. Måske er vi heldige, at nye spørgsmål finder vej.

Frihed og sidegevinster

De lange formiddage giver mulighed for at lave naturskole, hvor sansende oplevelser også kan være en rolig stund under de høje træer eller den stille bæk.

Selvom året er planlagt er der plads til det der opstår, og som giver langt større mening i nuet.

Naturskole - billeder og video

Lavet for Lilleskolen Odense © 2024