Om Naturskolen
Den, vi kender, passer vi på
Naturskolen på Lilleskolen er en lang formiddag, hvor klassen drager ud på grænsen imellem natur- og kulturlandet. Når vi står midt iblandt naturens små undere opstår spørgsmål, og mulighed for indsigt i, hvad naturen kan med og uden vores tilstedeværelse. Naturskolen inviterer til læring og oplevelser i fællesskab i og med naturen.
Spørgsmål af lyst til læring
Vi har altid pakket cykeltraileren Bivognen med materialer til undersøgelse. Vi har et overordnet tema for dagen, men det forhindrer os ikke i at fundere over en larve, der krydser vores spor. Det ukendte pirrer vores nysgerrighed, og der dukker altid nysgerrige spørgsmål op, når vi er på tur.
ndskolingens natur/teknik-moduler er sammenlagt i blokke, så klasserne på skift har en hel dag 2 uger i træk. Her drager klassen afsted på naturskole med en lærer og en pædagog. Ud i det fri hvor der er god tid til leg og læring med højt til loftet, og hvor det rigtige tøj efter årstid og vejr er nødvendigt.
Emnerne afhænger af årstiden, og kan være fx
Høst og frugt
Svampe og nedbrydning
Skovens kredsløb
Overvintring og isolering
Den nye generation
Søens liv og fødekæder
Sanserne skal pirres. Det er når vi mærker og får ”jord under neglene”, når øjnene søger og observerer, munden smager og ørerne lytter, at der opstå stunder, hvor vi bliver nysgerrige og søger svar.
Kan det virkelig passe? Hvordan kan det være? Hvorfor..?
Vi bygger videre på det, vi ved
Gode historier rummer gerne fakta om verden, og vi vil undersøge og fortsætte historierne. Alle indskolingens klasser oplever næsten det samme i naturskolen, men spørgsmål undervejs giver unik tvist og drejning, så der altid er noget der bliver til klassens egen historie og forståelse. Oplevelserne bliver i fortællingen til forståelse. Måske er vi heldige, at nye spørgsmål finder vej.
De lange formiddage giver mulighed for at lave naturskole, hvor sansende oplevelser også kan være en rolig stund under de høje træer eller den stille bæk.
Selvom året er planlagt er der plads til det der opstår, og som giver langt større mening i nuet.