Matematik på Lilleskolen er præget af en undersøgende og legende tilgang.
Vi har bl.a. stort fokus på regnestrategier og talforståelse, hvilket der arbejdes med på mange forskellige måder. Det kan f.eks. være gennem værkstedsundervisning, hvor børnene får mulighed for at snakke om opgaverne og prøve sig frem. Dette kan få fysisk-gjort matematikken, og herved kan børnene have mulighed for en bedre forståelse af emnet.
Vi vægter den mundtlige del højt, og lærer børnene, at matematik også er et sprog. Udover en bedre forståelse, får børnene øvet sig i at samarbejde og hjælpe hinanden.
Af teknologiske hjælpemidler er bl.a. GeoGebra et vigtigt værktøj. Når nye klasser skal lære programmet at kende, har det ofte været med hjælp fra nogle større børn. På den måde, kan nybegynderne lære det stille og roligt med hver deres store-hjælper. Det er både lærerigt for nybegynderne og for dem, der skal dele deres viden om programmet.
Vi har flere gange haft klasser med i den landsdækkende GeoGebra konkurrence, hvor det i 2019 lykkedes Gaia at vinde en flot 1. plads i mellemtrinsrækken.
Udover den eksperimenterende undervisning, så er en stor og vigtig del af matematikundervisningen også træning af færdigheder. Vi har stort fokus på at hjælpe børn, så de ikke havner i matematikvanskeligheder. Hvor vi tidligere har givet børn med udfordringer ekstrakurser, arbejder vi nu mere forebyggende. Det gøres bl.a. ved co-teaching, hvor der er to lærere i klassen. Her arbejder vi med nogle særlige værksteder omkring talforståelse og regnestrategier.
Det er vigtigt at hjælpe børnene med at se deres potentiale og få dem til at tro på sig selv og deres kunnen i faget. Matematik må nemlig gerne være sjovt.