1973
Organisation og ledelse
Stiftende generalforsamling 5/6
Forældre
Bente Funder og Klaus Jørgen Funder tager initiativ til skolen
1974
Organisation og ledelse
Skolen starter 1/8 i Stærmose 1. pædagogiske grundlag og mål
Elevtal 5/9: 15
Bygninger og arealer
10-årig lejekontrakt i tidligere forskole i Stærmose
Forældre
Forældrene udfører alt det praktiske arbejde vedr. bygninger, have og rengøring mm. De deltager også i tilrettelæggelse af undervisningen samt fremstilling af undervisningsmaterialer
1977
Forældre
Følgend grupper bestod udelukkende/hovedsageligt af forældre: Styrelsen, økonomigruppen, pædagogisk gruppe, koordinationsgruppen, inventargruppen samt blad- og informationsgruppen. Lærerne var sammen med pædagogisk gruppe ansvarlig for det pædagogiske indhold. Grupperne, deres sammensætning og opgaver/bemyndigelse ændrer sig lidt over årene.
1978
Elevtal 5/9: 71
Bygninger og arealer
Lilleskolen forhandler og aftaler pris på 600.000 for skolebygningerne i Stærmose, men underskriften kommer aldrig
1980
Elevtal 5/9: 41
1981
Elevtal 5/9: 55
Bygninger og arealer
Tæt på køb af Holmstrup Planteskole. Men det lykkes ikke.
1983
Organisation og ledelse
Overbygningen starter
Elevtal 5/9: 73
Bygninger og arealer
Stærmose Lilleskole køber endelig de hidtil lejede skolebygninger for 600.000. Totalrenovering af 1. sal i Stærmose med indetning af klasselokaler og øvrige faciliteter til overbygningen
Forældre
1) Forældrene kautionerer for lån til køb af Stærmose Lilleskole.
2) Totalrenoveringen af overbygningen udføres hovedsageligt af forældre.
3) Forældrene lavede de organisatoriske og pædagogiske rammer for overbygningen
1984
Organisation og ledelse
I Håndhæfte 2. udg.1984 står der under Målsætning: "Stærmose Lilleskole er en socialistisk skole". Det er nyt ift. skolens første pædagogiske grundlag og mål fra 1974.
Elevtal 5/9: 73
Forældre
Alle arbejdsgrupperne består fortsat. Her en beskrivelse af "Hjemmegrupperne", jf. Om skolen/Håndhæftet 1984: Hjemmegrupperne består af de respektive gruppers forældre, evt. børn, gruppens lærer samt evt. andre lærere. Grupperne: -Diskuterer optagelse af nye elever i gruppen og indstiller herom til pædagogisk gruppe indenfor de vedtagne rammer. - Aftaler de mere detaljerede retningslinjer for undervisningens indhold og form indenfor de gældende rammer - Diskuterer brugen af hjemmegruppens rådighedsbeløb. - Er sammen med rengøringspedellen ansvarlig for lokalernes tilstand og indretning. - Diskuterer løbende faglige og sociale forhold. - Diskuterer årsplan og læseplan. - Diskuterer udkast til lærerfordeling og socialt/fagligt samarbejde grupperne imellem. - Kommer med indstillinger og forslag til relevante opgaver.
1985
Indsatsområder
Niels og Inger praktiserer ny plan for overbygningen med rejse, film og musical i 1. halvår og eksamensrettet faglig undervisning i 2. halvår
Undervisning
4 ugers rejse til Spanien i Bølgebryderen med overbygningen (14-18 elever) Busrejserne fortsætter de næste 9 år med forskellige destinationer
1989
Elevtallet falder
1990
Elevtallet falder
Forældre
Forældrenes deltagelse i de mange grupper, som nævnt under året 1977 er ebbet ud, og grupperne efterhånden nedlagt. Dog naturligvis ikke bestyrelsen, som fortsat er særdeles aktiv, også på en lang række praktiske områder. Forældrene gør på skift fortsat skolen ren hver weekend.
1991
Organisation og ledelse
Lilleskolen flytter til Blåbærvej i Odense
Elevtal 5/9: 61
Bygninger og arealer
Det første år til leje, hvorefter skolen køber ejendommen
Forældre
En del forældre hjælper med flytningen og håndværksmæssig klargøring af bygningerne til skolebrug
1992
Elevtal 5/9: 64
Bygninger og arealer
Lilleskolen køber skolebygningerne
Forældre
Mange forældre og ansatte kautionerer for lån til køb af Lilleskolen Odense
Omverdenen
Overenskomst med kommunen vedr driftstilskud til SFO
1993
Organisation og ledelse
2. pædagogiske grundlag "Socialistisk lilleskole" erstattes af "Musisk lilleskole"
Elevtal 5/9: 51
Forældre
Forældrene deltager fortsat i arbejdsweekender og rengøring
1994
Elevtal 5/9: 68
Forældre
Forældre har i mange år været aktive deltagere i langt de fleste lejrskoler i indskolingen og på mellemtrinet. Det er de stadig (2024)
1995
Elevtal 5/9: 69
1996
Elevtal 5/9: 83
Indsatsområder
Pædagogisk grundlag. Første pædagogiske weekend. Finder herefter sted hvert år. Det er her, der er bedst tid til at arbejde fælles med årets indsatsområde
1997
Organisation og ledelse
3. pædagogiske grundlag: Kunsten at komme til verden - om liv og læring på Lilleskolen Odense. Det besluttes i enighed (ansatte, bestyrelse og forældre) at arbejde hen mod en årgangsdelt, trindelt skole med 18 børn i hver klasse fra bh.kl. til 9. kl.
Elevtal 5/9: 87
Bygninger og arealer
Lokale, der har rummet oceaner af skrammel, indrettes til 2 klasseværelser med garderobe
Indsatsområder
1) Børn, undervisning, leg og samvær i indskoling, mellemtrin og overbygning
Undervisning
De første 3 pc-er indkøbt - vistnok til personalet
Forældre
De sidste kautionister frigives
1998
Elevtal 5/9: 93
Bygninger og arealer
Musikhuset bygges. Tømreren fra Otterup stod for både tegning og byggeri efter anvisninger på håndtering af akustik, lydstudie og lyddæmpning udadtil fra Jens Bak, Århus. Fælles EDB-lokale indrettes
Indsatsområder
1) Historie og samfundsfag: munder ud i læseplaner for hvert trin
Undervisning
1. rejse til Polen (Krakow og Klodzko) med genvisit. 9. klasse udveksler stadig (2024) med skolen i Klodzko.
1999
Elevtal 5/9: 111
Bygninger og arealer
Lilleskolen overtager de udlejede klublokaler (150 m2), som nu skal bruges til SFO
Indsatsområder
1) Pædagogiske visioner og praksis: Munder ud i praksisbeskrivelser for hvert trin.
2) Lilleskolen som arbejdsplads
Undervisning
1. rejse til Tyskland med udveksling med en skole i Berlin. Vi har senere skiftet til en skole i Wolfsburg, som 8. klasse fortsat (2024) udveksler med
2000
Organisation og ledelse
Demokrati - hvor der er levende mennesker, som vil det
Elevtal 5/9: 116
Bygninger og arealer
Vi udarbejder i samarbejde med Pluskontoret en helhedsplan for bygningsmæssig udvidelse opdelt i 3 etaper
Indsatsområder
1) Skole/hjem samarbejde
2) EDB: Der laves målsætninger for eleverne for hvert trin på it-området. Der udarbejdes også mål for lærerne! De tager pædagogisk it-kørekort.
2001
Organisation og ledelse
Trindelingen - indskoling, mellemtrin og overbygning - er slået helt igennem
Elevtal 5/9: 134
Bygninger og arealer
1. etape. Førstesalen indrettes til overbygningen med 3 klasseværelser, tekøkken, fællesrum og toitetter
Indsatsområder
1) Kvalitet i undervisningen - projektarbejdsformen
2) Teamsamarbejde Oprettelse af (lodrette) fagudvalg i dansk og matematik.
2002
Elevtal 5/9: 157
Indsatsområder
1) Skolen: Evaluering af læreprocesser, målbeskrivelser, portofolio, logbøger, ...
2) SFO: Iagttagelse
2003
Elevtal 5/9: 160
Indsatsområder
Projektering af 2. etape
Omverdenen
Driftstilskud fra kommunen til SFO bortfalder
2004
Elevtal 5/9: 176
Bygninger og arealer
2. etape Tilbygninger ind i gården (glasgangene), renovering af alle klasselokaler, nyt fysiklokale, nyt køkken, inddragelse af hele loftet i hovedbygningen til personalerum og kontor
Indsatsområder
1) Skolen: Naturfag. I overbygningen ændres fysik til naturfag
2) Linjefags-uddannelse af 2 lærere i henhv. fysik og natur/teknik
3) SFO: Friluftsliv
Forældre
Forældrerengøring ophører, og bliver erstattet af et rengøringsfirma
Omverdenen
Krav om afgangsprøve i naturfagene: Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi + skriftligt i hvert fag
2005
Elevtal 5/9: 177
Indsatsområder
1) Musik, idræt og billedkunst: Lærerne udarbejder fagbeskrivelser
2006
Elevtal 5/9: 176
Indsatsområder
1) Dansk: Alle dansklærerne deltager i udarbejdelse af fagbeskrivelser
Undervisning
Musik i overbygningen erstattes af 3 linjefag (musik, billedkunst og idræt)
Forældre
Stormøde med præsentation og drøftelse af dansk
Omverdenen
1) Krav om afgangsprøve i historie og samfundsdag. Ikrafttræder 2008
2) Krav om fagbeskrivelser på hjemmesiden
2007
Elevtal 5/9: 185
Bygninger og arealer
Udenomsarealer - fliser i gården, asfaltering til leg og mooncars, cykelparkering, terrasser mod vest, kloakering og omfangsdræn.
Indsatsområder
1) Matematik
2) Engelsk
Undervisning
Krop og bevægelse igangsættes med 4 moduler om ugen i 3. klasse
2008
Organisation og ledelse
Lilleskolens musikskole starter
Elevtal 5/9: 190
Bygninger og arealer
Udenomsarealer - fliser i gården, asfaltering til leg og mooncars, cykelparkering, terrasser mod vest, kloakering og omfangsdræn.
Indsatsområder
1) Skolekultur: Med deltagelse af børn, forældre og ansatte
Forældre
Stormøde om skolekultur med præsentation, ideudvikling og drøftelse
2009
Elevtal 5/9: 198
2010
Elevtal 5/9: 200
Bygninger og arealer
Det tidligere computerrum bliver til legerum for SFO'en og kaldes Galaksen. Legepladsen renoveres med bl.a. gynger og klatrestativ
Indsatsområder
Udvikling af børnenes personlige og sociale kompetencer
Undervisning
1) Computerrummet nedlægges og erstattes af 11 bærbare pc-er i sikkerhedsskab. Overbygningen begynder at medbringe egen computer
2) Historie og samfundsfag får deres egne fagtimer i overbygningen
Forældre
1) ForældreIntra indføres. Børnene har vistnok lige fra skolens start fået en ugeseddel/et skoleblad - kaldet Fredagssedlen - med hjem i papir hver fredag. Her kunne alle børn og forældre læse om livets gang på hele skolen. Det kunne man fortsat, da Fredagssedlen forlod papiret og udkom på ForældreIntra fra 22/4 2010.
Omverdenen
"Genopretningspakken" med gradvis nedgang i koblingsprocenten fra 75 til 71% over 4 år.
2011
Organisation og ledelse
Stjernen: Vision for det musiske mm. Lilleskolens værdier
Elevtal 5/9: 212
Indsatsområder
1) Stjernen: Vision for det musiske mm.
2) Lilleskolens værdier
Undervisning
Fjerde linjefag i overbygningen: Teater og dans.
Omverdenen
Søskenderabat til børn i SFO fra Odense kommune bortfalder
2012
Organisation og ledelse
Indførelse af skolens egen fripladspulje som følge af bortfald af søskenderabat og økonomisk friplads fra kommunen
Elevtal 5/9: 215
Bygninger og arealer
Hallen bygges
Indsatsområder
Beskrivelse af mål for børnenes personlige - og sociale kompetencer
Forældre
Stormøde med præsentation af alle de musiske fag
Omverdenen
Økonomisk friplads til børn i SFO fra kommunen bortfalder
2013
Elevtal 5/9: 214
Indsatsområder
Undervisningsdifferentiering og inklusion – også oplevet inklusion, oplevelsen af at høre til i et fællesskab, som børnene kan identificere sig med, og som de sætter pris på.
2014
Organisation og ledelse
Lilleskolen starter Forårs SFO 1.3.2014
Elevtal 5/9: 222
Indsatsområder
1) Lilleskolens svar på Folkeskolereformen og Lov 409: Med kraft og krydderier
Omverdenen
1) 1. marts udmeldes årets børnehaveklassebørn fra børnehaverne i Odense
2) Folkeskolereform og Lov 409
2015
Elevtal 5/9: 223
Bygninger og arealer
Blodbøgen er død og kronen skæres af, men en høj stub bliver stående. Måske kan den bruges til noget sjovt
Indsatsområder
1) Med kraft og krydderier: Implementering og opfølgning på indsatserne
2) Legen og det legende i skole og SFO
Undervisning
Børnene skal have deres egen computer med i skole fra 4. klasse
Omverdenen
1) Koblingsprocenten op på 76%
2) FN’s verdensmål i 2015
3) Krav om afgangsprøve i idræt
2016
Elevtal 5/9: 226
Indsatsområder
1) Bæredygtighed
2) Fælled og fællesskab
Undervisning
Naturskole i 1.-3. klasse
2017
Organisation og ledelse
Lilleskolen starter klub for børn på mellemtrinet 1.8.2017
Elevtal 5/9: 227
Bygninger og arealer
Blodbøgen bliver til klatrebøg
Indsatsområder
1) Undervisning i praksis ift. vores mål og værdier: Forarbejde til udarbejdelse af næste helhedsplan for det fremtidige skolebyggeri.
2) Udarbejdelse af læseplan for It og medier
Omverdenen
Klubtilbuddet i Odense for børn i 4. - 6. klasse omorganiseres radikalt
2018
Elevtal 5/9: 228
Bygninger og arealer
Skovhytten med overdækket terrasse. Vi udarbejder i samarbejde med Pluskontoret en helhedsplan for bygningsmæssig udvidelse opdelt i 4 etaper
Indsatsområder
Forståelse af og handleplan for trivsel og fællesskaber på Lilleskolen
Forældre
Stormøde med præsentation og drøftelse:
1) Børnenes trivsel – både når det går godt og skidt
2) Børnene og alt det digitale – dannelse, undervisning og hverdag
2019
Elevtal 5/9: 225
Bygninger og arealer
Skolen køber Kajas Hus - et parcelhus der ligger som nabo til skolen. Huset skal bruges til møder, forberedelse mm.
Indsatsområder
Mål og evaluering
2020
Elevtal 5/9: 227
Bygninger og arealer
Faghuset med naturfag og billedkunst, håndværk og design bygges
Indsatsområder
Teamsamarbejde
Omverdenen
Krav om afgangsprøve i et praktisk musisk fag
2021
Elevtal 5/9: 228
Bygninger og arealer
Legeplads med kunststofbane, boldbur og trampoliner etableres
Indsatsområder
Set med kritiske og kreative blikke: Er der noget i skolens praksis – i børnenes oplevelse af skoledagens liv og læring, i det faglige samarbejde, i undervisningen, i prioriteringen af fag mm. – som kalder på et eftersyn og måske nytænkning. Indsatsområdet munder ud i flere ændringer i 2022.
Undervisning
1. afgangsprøve i håndværk og design
2022
Elevtal 5/9: 231
Bygninger og arealer
Nyt skifertag på hovedbygningen
Undervisning
1) Indskolingen får drama på skemaet med et modul om ugen.
2) Mellemtrinet får håndværk og design fra 5. klasse
3) Mellemtrinet får kortere skoledage flere dage om ugen
4) Alle klasser får timer med tolærerordning og co-teaching
5) Overbygningen får kortere skoledag én dag om ugen
6) Overbygningen får mulighed for at vælge nyt linjefag hvert år
2023
Elevtal 5/9: 228
2024
Bygninger og arealer
Totalrenovering af have med klatrestativ og rutchebane. Blodbøgens endeligt