50-års Jubilæum

FESTER

I 1974 startede Lilleskolen i lejede bygninger i Stærmose. De stod naturligvis ikke indflytningsklar til at holde skole.

Tidslinje

1973

Organisation og ledelse
Stiftende generalforsamling 5/6

Forældre
Bente Funder og Klaus Jørgen Funder tager initiativ til skolen

1974

Organisation og ledelse
Skolen starter 1/8 i Stærmose 1. pædagogiske grundlag og mål

Elevtal 5/9: 15

Bygninger og arealer
10-årig lejekontrakt i tidligere forskole i Stærmose

Forældre
Forældrene udfører alt det praktiske arbejde vedr. bygninger, have og rengøring mm. De deltager også i tilrettelæggelse af undervisningen samt fremstilling af undervisningsmaterialer

1977

Forældre
Følgend grupper bestod udelukkende/hovedsageligt af forældre: Styrelsen, økonomigruppen, pædagogisk gruppe, koordinationsgruppen, inventargruppen samt blad- og informationsgruppen. Lærerne var sammen med pædagogisk gruppe ansvarlig for det pædagogiske indhold. Grupperne, deres sammensætning og opgaver/bemyndigelse ændrer sig lidt over årene.

1978

Elevtal 5/9: 71

Bygninger og arealer
Lilleskolen forhandler og aftaler pris på 600.000 for skolebygningerne i Stærmose, men underskriften kommer aldrig

1980

Elevtal 5/9: 41

1981

Elevtal 5/9: 55

Bygninger og arealer
Tæt på køb af Holmstrup Planteskole. Men det lykkes ikke.

1983

Organisation og ledelse
Overbygningen starter

Elevtal 5/9: 73

Bygninger og arealer
Stærmose Lilleskole køber endelig de hidtil lejede skolebygninger for 600.000. Totalrenovering af 1. sal i Stærmose med indetning af klasselokaler og øvrige faciliteter til overbygningen

Forældre
1) Forældrene kautionerer for lån til køb af Stærmose Lilleskole.
2) Totalrenoveringen af overbygningen udføres hovedsageligt af forældre.
3) Forældrene lavede de organisatoriske og pædagogiske rammer for overbygningen

1984

Organisation og ledelse
I Håndhæfte 2. udg.1984 står der under Målsætning: "Stærmose Lilleskole er en socialistisk skole". Det er nyt ift. skolens første pædagogiske grundlag og mål fra 1974.

Elevtal 5/9: 73

Forældre
Alle arbejdsgrupperne består fortsat. Her en beskrivelse af "Hjemmegrupperne", jf. Om skolen/Håndhæftet 1984: Hjemmegrupperne består af de respektive gruppers forældre, evt. børn, gruppens lærer samt evt. andre lærere. Grupperne: -Diskuterer optagelse af nye elever i gruppen og indstiller herom til pædagogisk gruppe indenfor de vedtagne rammer. - Aftaler de mere detaljerede retningslinjer for undervisningens indhold og form indenfor de gældende rammer - Diskuterer brugen af hjemmegruppens rådighedsbeløb. - Er sammen med rengøringspedellen ansvarlig for lokalernes tilstand og indretning. - Diskuterer løbende faglige og sociale forhold. - Diskuterer årsplan og læseplan. - Diskuterer udkast til lærerfordeling og socialt/fagligt samarbejde grupperne imellem. - Kommer med indstillinger og forslag til relevante opgaver.

1985

Indsatsområder
Niels og Inger praktiserer ny plan for overbygningen med rejse, film og musical i 1. halvår og eksamensrettet faglig undervisning i 2. halvår

Undervisning
4 ugers rejse til Spanien i Bølgebryderen med overbygningen (14-18 elever) Busrejserne fortsætter de næste 9 år med forskellige destinationer

1989

Elevtallet falder

1990

Elevtallet falder

Forældre
Forældrenes deltagelse i de mange grupper, som nævnt under året 1977 er ebbet ud, og grupperne efterhånden nedlagt. Dog naturligvis ikke bestyrelsen, som fortsat er særdeles aktiv, også på en lang række praktiske områder. Forældrene gør på skift fortsat skolen ren hver weekend.

1991

Organisation og ledelse
Lilleskolen flytter til Blåbærvej i Odense

Elevtal 5/9: 61

Bygninger og arealer
Det første år til leje, hvorefter skolen køber ejendommen

Forældre
En del forældre hjælper med flytningen og håndværksmæssig klargøring af bygningerne til skolebrug

1992

Elevtal 5/9: 64

Bygninger og arealer
Lilleskolen køber skolebygningerne

Forældre
Mange forældre og ansatte kautionerer for lån til køb af Lilleskolen Odense

Omverdenen
Overenskomst med kommunen vedr driftstilskud til SFO

1993

Organisation og ledelse
2. pædagogiske grundlag "Socialistisk lilleskole" erstattes af "Musisk lilleskole"

Elevtal 5/9: 51

Forældre
Forældrene deltager fortsat i arbejdsweekender og rengøring

1994

Elevtal 5/9: 68

Forældre
Forældre har i mange år været aktive deltagere i langt de fleste lejrskoler i indskolingen og på mellemtrinet. Det er de stadig (2024)

1995

Elevtal 5/9: 69

1996

Elevtal 5/9: 83

Indsatsområder
Pædagogisk grundlag. Første pædagogiske weekend. Finder herefter sted hvert år. Det er her, der er bedst tid til at arbejde fælles med årets indsatsområde

1997

Organisation og ledelse
3. pædagogiske grundlag: Kunsten at komme til verden - om liv og læring på Lilleskolen Odense. Det besluttes i enighed (ansatte, bestyrelse og forældre) at arbejde hen mod en årgangsdelt, trindelt skole med 18 børn i hver klasse fra bh.kl. til 9. kl.

Elevtal 5/9: 87

Bygninger og arealer
Lokale, der har rummet oceaner af skrammel, indrettes til 2 klasseværelser med garderobe

Indsatsområder
1) Børn, undervisning, leg og samvær i indskoling, mellemtrin og overbygning

Undervisning
De første 3 pc-er indkøbt - vistnok til personalet

Forældre
De sidste kautionister frigives

1998

Elevtal 5/9: 93

Bygninger og arealer
Musikhuset bygges. Tømreren fra Otterup stod for både tegning og byggeri efter anvisninger på håndtering af akustik, lydstudie og lyddæmpning udadtil fra Jens Bak, Århus. Fælles EDB-lokale indrettes

Indsatsområder
1) Historie og samfundsfag: munder ud i læseplaner for hvert trin

Undervisning
1. rejse til Polen (Krakow og Klodzko) med genvisit. 9. klasse udveksler stadig (2024) med skolen i Klodzko.

1999

Elevtal 5/9: 111

Bygninger og arealer
Lilleskolen overtager de udlejede klublokaler (150 m2), som nu skal bruges til SFO

Indsatsområder
1) Pædagogiske visioner og praksis: Munder ud i praksisbeskrivelser for hvert trin.
2) Lilleskolen som arbejdsplads

Undervisning
1. rejse til Tyskland med udveksling med en skole i Berlin. Vi har senere skiftet til en skole i Wolfsburg, som 8. klasse fortsat (2024) udveksler med

2000

Organisation og ledelse
Demokrati - hvor der er levende mennesker, som vil det

Elevtal 5/9: 116

Bygninger og arealer
Vi udarbejder i samarbejde med Pluskontoret en helhedsplan for bygningsmæssig udvidelse opdelt i 3 etaper

Indsatsområder
1) Skole/hjem samarbejde
2) EDB: Der laves målsætninger for eleverne for hvert trin på it-området. Der udarbejdes også mål for lærerne! De tager pædagogisk it-kørekort.

2001

Organisation og ledelse
Trindelingen - indskoling, mellemtrin og overbygning - er slået helt igennem

Elevtal 5/9: 134

Bygninger og arealer
1. etape. Førstesalen indrettes til overbygningen med 3 klasseværelser, tekøkken, fællesrum og toitetter

Indsatsområder
1) Kvalitet i undervisningen - projektarbejdsformen
2) Teamsamarbejde Oprettelse af (lodrette) fagudvalg i dansk og matematik.

2002

Elevtal 5/9: 157

Indsatsområder
1) Skolen: Evaluering af læreprocesser, målbeskrivelser, portofolio, logbøger, ...
2) SFO: Iagttagelse

2003

Elevtal 5/9: 160

Indsatsområder
Projektering af 2. etape

Omverdenen
Driftstilskud fra kommunen til SFO bortfalder

2004

Elevtal 5/9: 176

Bygninger og arealer
2. etape Tilbygninger ind i gården (glasgangene), renovering af alle klasselokaler, nyt fysiklokale, nyt køkken, inddragelse af hele loftet i hovedbygningen til personalerum og kontor

Indsatsområder
1) Skolen: Naturfag. I overbygningen ændres fysik til naturfag
2) Linjefags-uddannelse af 2 lærere i henhv. fysik og natur/teknik
3) SFO: Friluftsliv

Forældre
Forældrerengøring ophører, og bliver erstattet af et rengøringsfirma

Omverdenen
Krav om afgangsprøve i naturfagene: Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi + skriftligt i hvert fag

2005

Elevtal 5/9: 177

Indsatsområder
1) Musik, idræt og billedkunst: Lærerne udarbejder fagbeskrivelser

2006

Elevtal 5/9: 176

Indsatsområder
1) Dansk: Alle dansklærerne deltager i udarbejdelse af fagbeskrivelser

Undervisning
Musik i overbygningen erstattes af 3 linjefag (musik, billedkunst og idræt)

Forældre
Stormøde med præsentation og drøftelse af dansk

Omverdenen
1) Krav om afgangsprøve i historie og samfundsdag. Ikrafttræder 2008
2) Krav om fagbeskrivelser på hjemmesiden

2007

Elevtal 5/9: 185

Bygninger og arealer
Udenomsarealer - fliser i gården, asfaltering til leg og mooncars, cykelparkering, terrasser mod vest, kloakering og omfangsdræn.

Indsatsområder
1) Matematik
2) Engelsk

Undervisning
Krop og bevægelse igangsættes med 4 moduler om ugen i 3. klasse

2008

Organisation og ledelse
Lilleskolens musikskole starter

Elevtal 5/9: 190

Bygninger og arealer
Udenomsarealer - fliser i gården, asfaltering til leg og mooncars, cykelparkering, terrasser mod vest, kloakering og omfangsdræn.

Indsatsområder
1) Skolekultur: Med deltagelse af børn, forældre og ansatte

Forældre
Stormøde om skolekultur med præsentation, ideudvikling og drøftelse

2009

Elevtal 5/9: 198

2010

Elevtal 5/9: 200

Bygninger og arealer
Det tidligere computerrum bliver til legerum for SFO'en og kaldes Galaksen. Legepladsen renoveres med bl.a. gynger og klatrestativ

Indsatsområder
Udvikling af børnenes personlige og sociale kompetencer

Undervisning
1) Computerrummet nedlægges og erstattes af 11 bærbare pc-er i sikkerhedsskab. Overbygningen begynder at medbringe egen computer
2) Historie og samfundsfag får deres egne fagtimer i overbygningen

Forældre
1) ForældreIntra indføres. Børnene har vistnok lige fra skolens start fået en ugeseddel/et skoleblad - kaldet Fredagssedlen - med hjem i papir hver fredag. Her kunne alle børn og forældre læse om livets gang på hele skolen. Det kunne man fortsat, da Fredagssedlen forlod papiret og udkom på ForældreIntra fra 22/4 2010.

Omverdenen
"Genopretningspakken" med gradvis nedgang i koblingsprocenten fra 75 til 71% over 4 år.

2011

Organisation og ledelse
Stjernen: Vision for det musiske mm. Lilleskolens værdier

Elevtal 5/9: 212

Indsatsområder
1) Stjernen: Vision for det musiske mm.
2) Lilleskolens værdier

Undervisning
Fjerde linjefag i overbygningen: Teater og dans.

Omverdenen
Søskenderabat til børn i SFO fra Odense kommune bortfalder

2012

Organisation og ledelse
Indførelse af skolens egen fripladspulje som følge af bortfald af søskenderabat og økonomisk friplads fra kommunen

Elevtal 5/9: 215

Bygninger og arealer
Hallen bygges

Indsatsområder
Beskrivelse af mål for børnenes personlige - og sociale kompetencer

Forældre
Stormøde med præsentation af alle de musiske fag

Omverdenen
Økonomisk friplads til børn i SFO fra kommunen bortfalder

2013

Elevtal 5/9: 214

Indsatsområder
Undervisningsdifferentiering og inklusion – også oplevet inklusion, oplevelsen af at høre til i et fællesskab, som børnene kan identificere sig med, og som de sætter pris på.

2014

Organisation og ledelse
Lilleskolen starter Forårs SFO 1.3.2014

Elevtal 5/9: 222

Indsatsområder
1) Lilleskolens svar på Folkeskolereformen og Lov 409: Med kraft og krydderier

Omverdenen
1) 1. marts udmeldes årets børnehaveklassebørn fra børnehaverne i Odense
2) Folkeskolereform og Lov 409

2015

Elevtal 5/9: 223

Bygninger og arealer
Blodbøgen er død og kronen skæres af, men en høj stub bliver stående. Måske kan den bruges til noget sjovt

Indsatsområder
1) Med kraft og krydderier: Implementering og opfølgning på indsatserne
2) Legen og det legende i skole og SFO

Undervisning
Børnene skal have deres egen computer med i skole fra 4. klasse

Omverdenen
1) Koblingsprocenten op på 76%
2) FN’s verdensmål i 2015
3) Krav om afgangsprøve i idræt

2016

Elevtal 5/9: 226

Indsatsområder
1) Bæredygtighed
2) Fælled og fællesskab

Undervisning
Naturskole i 1.-3. klasse

2017

Organisation og ledelse
Lilleskolen starter klub for børn på mellemtrinet 1.8.2017

Elevtal 5/9: 227

Bygninger og arealer
Blodbøgen bliver til klatrebøg

Indsatsområder
1) Undervisning i praksis ift. vores mål og værdier: Forarbejde til udarbejdelse af næste helhedsplan for det fremtidige skolebyggeri.
2) Udarbejdelse af læseplan for It og medier

Omverdenen
Klubtilbuddet i Odense for børn i 4. - 6. klasse omorganiseres radikalt

2018

Elevtal 5/9: 228

Bygninger og arealer
Skovhytten med overdækket terrasse. Vi udarbejder i samarbejde med Pluskontoret en helhedsplan for bygningsmæssig udvidelse opdelt i 4 etaper

Indsatsområder
Forståelse af og handleplan for trivsel og fællesskaber på Lilleskolen

Forældre
Stormøde med præsentation og drøftelse:
1) Børnenes trivsel – både når det går godt og skidt
2) Børnene og alt det digitale – dannelse, undervisning og hverdag

2019

Elevtal 5/9: 225

Bygninger og arealer
Skolen køber Kajas Hus - et parcelhus der ligger som nabo til skolen. Huset skal bruges til møder, forberedelse mm.

Indsatsområder
Mål og evaluering

2020

Elevtal 5/9: 227

Bygninger og arealer
Faghuset med naturfag og billedkunst, håndværk og design bygges

Indsatsområder
Teamsamarbejde

Omverdenen
Krav om afgangsprøve i et praktisk musisk fag

2021

Elevtal 5/9: 228

Bygninger og arealer
Legeplads med kunststofbane, boldbur og trampoliner etableres

Indsatsområder
Set med kritiske og kreative blikke: Er der noget i skolens praksis – i børnenes oplevelse af skoledagens liv og læring, i det faglige samarbejde, i undervisningen, i prioriteringen af fag mm. – som kalder på et eftersyn og måske nytænkning. Indsatsområdet munder ud i flere ændringer i 2022.

Undervisning
1. afgangsprøve i håndværk og design

2022

Elevtal 5/9: 231

Bygninger og arealer
Nyt skifertag på hovedbygningen

Undervisning
1) Indskolingen får drama på skemaet med et modul om ugen.
2) Mellemtrinet får håndværk og design fra 5. klasse
3) Mellemtrinet får kortere skoledage flere dage om ugen
4) Alle klasser får timer med tolærerordning og co-teaching
5) Overbygningen får kortere skoledag én dag om ugen
6) Overbygningen får mulighed for at vælge nyt linjefag hvert år

2023

Elevtal 5/9: 228

2024

Bygninger og arealer
Totalrenovering af have med klatrestativ og rutchebane. Blodbøgens endeligt

Lavet for Lilleskolen Odense © 2024
Lavet af cka-design
Tidslinje
arrow-upchevron-down-circle