Denne artiklen er skrevet af Jonna Lassen, pædagog og billedkunstlærer på Lilleskolen siden 1999
Leg er en menneskeret for børn.
Ifølge FN’s børnekonvention har børn ret til at lege. Ligesom de har ret til omsorg og rent drikkevand.
Legen er en helt grundlæggende del af børns virke - af deres måde at være i verden og udvikle erfaringer på. At legen har en så vigtig betydning for børn, stiller store krav til os voksne, som har valgt at uddanne os til pædagoger og lærere. Det har vi altid været meget bevidste og opmærksomme på her på Lilleskolen.
I fritidsordningen er legen omdrejningspunkt for vores pædagogiske praksis. Vi ved, at legen og venskaberne mellem børnene er indbegrebet af det gode børneliv. Og at legen er helt central for børnene i forhold til at skabe og udvikle venskaber. Det er igennem legen, børnene lærer hinanden at kende og har tid til at fordybe sig i de sociale relationer. Måske man ligefrem kan påstå, at det er venskaberne, der giver livet mening.
I legen handler børn ud fra en hvad nu hvis-indstilling til omgivelserne. De griber nuets muligheder. En pind kan blive til en skyder, en sten til en diamant, en skammel til en rumraket eller en papkasse kan blive til et hønsehus.
Legen kan være sådan en selvforglemmende tilstand, hvor alting kan ske. Og når legen går rigtigt godt, oplever børnene en dyb samhørighed.
Så kan det være svært for dem at høre at klokken ringer, og de skal gå til time. Og når vi nysgerrigt spørger, om de slet ikke hørte klokken eller lagde mærke til, at alle de andre børn forsvandt fra haven – og de svarer nej – så ved vi, at børnene har været i gang med en meget vigtig leg.
Når børn leger, opstår der selvfølgelig også konflikter. Det er en læringsproces for børnene at løse konflikter, og det har de i høj grad brug for vores hjælp til.
Vores tilgang beror på stille og roligt at tale med de børn, som er involveret. De skal opleve, at vi er nysgerrige og gerne vil forstå, hvad der er på spil. Og at det er vigtigt at alle kommer til orde og får fortalt deres oplevelse. Vi har særligt fokus på følgende:
- at børnene lærer at sætte ord på og forstå deres egen oplevelse af konflikten - at de lærer at udtrykke deres følelser - at de kan lytte til og forstå den andens oplevelse og følelser - at de lærer at vedkende sig deres egen andel af konflikten - at de lærer at finde løsninger, som er fair for begge parter - forsoning
Uløste konflikter kan komme til at virke negativt ind på de sociale relationer og fællesskabet. Vi prioriterer højt at hjælpe børnene med dette.