Det forjættede land mod nord med de vidtstrakte lavamarker og vulkaner, både aktive og udslukte. Med Thingvellirsletten, hvor de historiske vingesus fejer hen over os og hvisker om holmgang og de første vikingers bosættelse og lovsamlinger.
Med Thingvellirsletten, hvor vi ser adskillelsen mellem de tektoniske plader og måske forstår, hvad en spredningszone er. Island er landet, der lærer børnene om vandets kredsløb gennem bl.a. dets gejsere, gletsjere og geotermiske energi.
Island er vores rejsemål i 6. klasse. Det er dén lejrskole og rejse, alle går og drømmer om på mellemtrinet. De hører spændende historier om turen, samler penge ind ved at lave bod i 5. klasse, og når eleverne når 6. klasse, går forberedelserne endelig i gang.
Siden 2004 er vi taget til Akranes, som er en kystby, der ligger ca. 45 minutters buskørsel nord for Reykjavik. I Akranes ligger Grundaskolí, som vi har haft et godt samarbejde med igennem alle årene. Børnene møder den islandske kultur og hverdag, når de bor hos deres tildelte værter i 3 dage. Før vi tager af sted, udveksler vi breve med de islandske elever for at lære dem at kende. Det foregår på dansk, selv om islændingene først lige har fået dansk på skemaet. Eleverne prøver at forestille sig, hvordan det er at bo dér, og hvad de bliver mødt af. Der er mange spørgsmål, der skal besvares, fx hvordan de skal kommunikere med deres islandske værter, hvis de ikke taler dansk. Det er da også med både spænding og en smule nervøsitet, at børnene møder deres værter, når de lander i Akranes efter mange timers rejse den første dag i Island.
Vi følger skolegangen i de 5 dage, vi er i Akranes. Der bliver lavet fælles aktiviteter og lege, der styrker fællesskabet. Vores elever har forberedt fremlæggelser om bl.a., hvordan det er at være barn i Odense, og hvad de laver i deres fritid. Det kan både være videoer og PowerPoints præsentationer, som de viser på en samling.
Det mest afgørende for turen er vel nok, de relationer, der bliver skabt. Det er svært at forestille sig inden, at man kan komme til at knytte bånd med fremmede mennesker på blot 5 dage. Men det er nærmest uden undtagelse, at afskeden bliver svær og til tider tårevædet. Det er 5 intense dage, som står tilbage for eleverne som noget helt særligt – et minde for livet.
Lige straks efter, vi har taget afsked med Akranes, tager vi afsted med bus rundt på Den Gyldne Cirkel, som byder på Thingvellirsletten, Geysirområdet med gejseren Strokkur, der springer hver 6. minut, det kæmpestore vandfald Gullfoss, hvor 80.000 liter vand ryger igennem pr sekund og den udslukte vulkan Kerith, med det smaragdgrønne vand og den rustrøde størknede lava op ad dens sider. Turen sluttes af med et besøg på det geotermiske kraftværk Hellisheidi, hvor vi får et indblik i, hvordan de udvinder den geotermiske energi. Så går turen slutteligt til Reykjavik, hvor vi har et par dage til at udforske hovedstaden med den rige islandske kultur og masser af muligheder for at shoppe.
Alt i alt er vores Islandsrejse én af de mest lærerige rejser, vi har – både på det personlige og det faglige plan. Jeg kan med sindsro sige: ”Vi elsker Island”.