Hvorfor Lilleskolen?
Vi, Winnie og jeg havde begge kendskab til Lilleskolen gennem vores arbejde som hhv. pædagog og pædagogmedhjælper. Winnie havde arbejdet sammen med Kirsten og jeg havde passet Kirstens ældste barn, Nicolai i børnehaven. Ved en tilfældighed i vores søgen efter en skole til vores første barn, træffer vi Kirsten i Dalum og taler skole. Hendes ældste barn Nicolai gik på Lilleskolen Odense, hvilket hun var meget glad for.
Vi fik en aftale med Lene i indskolingen og en fremvisning af skolen, som dengang ikke var meget mere end hovedbygning med to sidelænger, som nærmest stadig var en stald, samt den sidste længe hvor salen var. Det så ikke ud af meget i forhold til mange af de andre moderne skoler, vi kunne vælge. Til gengæld faldt vi for pædagogikken, menneskesynet og den store have og udenomsplads og ikke mindst personalets imødekommenhed. Vi vidste det ikke kommer an på de fysiske rammer, om læringen bliver god, men at det handler om de mennesker, der er til stede og deres engagement og kvalifikationer.
Børnene
Vores første barn Jakob starter på skolen i sommeren 1997 i Regnbuen med 11 andre børn. Det er den anden klasse på skolen, som ikke er slået sammen med andre klassetrin. I 1999 starter vores andet barn, Malthe, i Nordlys. Der er nu ca. 17-20 børn i klassen. I år 2003 starter Jonathan i Bifrost, og nu er alle klasser begyndt at være helt fyldt op. De tidligere elever og familier er nu ved at være selvforsynende med søskendebørn, og der er færre pladser til familier “ude fra”.
I året 2008 starter Asta, vores første pige, i Regnbuen, som i 2012 får følgeskab af Sigrid, som starter i Cassiopeia. Det bliver til 25 år, alt i alt, vi har børn på Lilleskolen uden afbrydelser. Flere perioder med tre børn i hver sin klasse. Dette har også bevirket en vis logistik og samarbejder med deres lærere, at der ikke blev afholdt forældrearrangementer og skole/hjemsamtaler på samme datoer.
Hverdagen
I de første år, måske 5 år, vi var forældre på skolen, var der mange praktiske opgaver, der forventedes, at forældrene og børnene udførte. Der var op til flere weekender om året, der skulle bruges på rengøring af klasselokale, indgang og fællesarealer, som på det nærmeste mest mindede om en stald, køerne nærmest lige havde forladt. Gulvene var på ingen måde mulige at vaske og holde rene, idet det nærmest var et lergulv. Allerede dengang i 1999 var der forbud mod at have sko på indendørs. Det var bare det, at gulvet aldrig kunne rengøres ordentligt, så ungerne altid havde møgbeskidte strømper. Ligeledes var der arbejdslørdage, hvor forældrene stillede op til at klippe hæk, ordne have og reparationer af bygninger, samt opsætte legeredskaber.
I den forbindelse byggede jeg en gang en “Hjaltehytte”, der hvor hallen i dag står. Den blev siden hen døbt om til “Keldehytten”. Børnene fik siden hen, når de blev ældre, rengøringsopgaven på skift, som skulle udføres i weekenden. Kvaliteten af rengøringen var selvfølgelig svingende. Når der var arrangementer på skolen, er det stadigvæk i dag, forældre eller børn der bager kager, som der kan sælges af. Som årene gik, og der kom flere og flere børn til Lilleskolen, ikke bare vores egne, fik skolen en bedre økonomi, og de praktiske opgaver kunne nu udføres af rengøringspersonale og en ansat pedel.
Anekdoter
“Kæp over hæk”. Ja, hvad betyder det? Før der kom en hal og boldburet, var der en stor boldbane og denne var omgivet af en lavtvoksende hæk, ca. en meter høj. Jakob, vores ældste, som startede i 1997, var vild med at spille fodbold. Når man spillede fodbold og var på hold, var det lige meget, om man var en af de store drenge eller fra de mindre klasser. Man mødtes i frikvarteret omkring fodbolden og spillede mod hinanden med al sin passion og interesse, fordi det var fedt. Til tider skete der så det, at bolden blev skudt ud af fodboldbanen og ud på vejen og skulle hentes tilbage......Jakob havde af sine klassekammerater fået kælenavnet “Kæp” af en eller anden grund. Når så bolden fløj over hækken, blev der kaldt “Kæp over hæk”, og Jakob blev sendt af sted for at hente bolden. Flere år efter at Jakob ikke spillede fodbold, hvilket han gjorde hvert eneste frikvarter i mange år, brugte de nye børn stadig udtrykket “Kæp over hæk”, når bolden skulle indfanges.
“Malthe huset” Vores børn har altid skullet transporteres med skolebus til Lilleskolen. Da valget faldt på Lilleskolen i 1997, boede vi mellem Bellinge, Brylle og Brændekilde. Vi skulle derfor finde et sted at bo i forhold til busruten, der kørte og samlede børn op på vej til Lilleskolen. Valget blev køb af et lille hus på Ejby Kirkevej. Efter 3 år købte vi i sommeren 2000 et andet hus i Skibhuskvarteret med bevidstheden om, at der ikke var så langt til busruten på Kochsgade. Vi rettede faktisk henvendelse til Inger, om ikke skolebussen kunne omdirigeres til at køre ad Skibhusvej til skolestarten i august måned, hvilken den blev.
Det var så ikke kun pga. os, men fordi der var flere elever, der kom fra Skibhuskvarteret. Ruten blev ikke ad Skibhusvej, men Marienlystvej, hvor vi boede. Stoppestedet var dog ikke lige ud for vores hus, og Jakob og Malthe måtte gå de 500 meter til enden af Marienlystvej ved Damhusvej, hvor stoppestedet var. Det var ligeså på hjemturen. Der var bare det, at efter stoppestedet Marienlystvej/Damhusvej, kørte bussen lige forbi vores hus 500 meter længere nede af vejen. Det, syntes Malthe, var for tåbeligt, at han skulle stå af og gå de sidste 500 meter, når nu bussen alligevel kørte der forbi. Malthe fik overbevist chaufføren om at stoppe lige ud for huset, så han kunne blive sat af der. Sidenhen da, da vores næste børn Jonathan, Asta og Sigrid kørte med skolebussen, er de altid blevet sat af ved “Malthe Huset”.
Stjernestunder
Ud over fokus på de traditionelle fag, som der skal undervises i på skolen, har vi oplevet et engagement fra vores børn, når det drejer sig om musical og musik. Hjemme i vores familie taler vi stadig om dengang, Jonathan og Benjamin gav den som to Thyborøn-fiskere, som sidder på en bænk i et meget afsides område af Nordvestjylland. Her er der ikke meget andet at holde øje med end den Puch Maxi eller traktor, der nu kører forbi denne dag. De spiller scenen så pokkers godt, at den stadig lever på skolen hos enkelte lærere og selvfølgelig forældrene.
Ligeledes gælder det for vores to piger Asta og Sigrid, som har kastet sig over musikken. De har deltaget i lillekor, juniorkor, duosang og musical. De har qua deres mod og opbakning fra deres lærere troet på sig selv og ønsket at udleve deres drøm om at optræde og udvikle sig via musikken. Det har givet dem en ballast i livet for altid. Det er lige præcis det, Lilleskolen kan. Nemlig at dyrke musiske og kreative fag på en måde så det kommer børnene til gode i deres udvikling af selvtillid og selvværd på en anden måde en lige de gængse fag som matematik, dansk og historie.
Kan den noget specielt, Lilleskolen?
Vi som forældre ser i dag, at Lilleskolen har været med til at danne og forme vores børn til kompetente medborgere med sociale og analytiske evner, samt gå-på-mod og tro på det gode i den anden. Vores børn er glade, omsorgsfulde og selvstændige, og vi oplever, at de bliver værdsatte i andre sociale og uddannelsesmæssige sammenhænge med den grundskoleuddannelse, de har med i rygsækken.
Undervejs i formidlingen af det gængse pensum, har vi set en kreativ måde at formidle stoffet på.
Det sker ved learning by doing ude i naturen, når der er skovskole, det sker på lejrtur på Sydfyn, og det sker på lejrtur i udlandet, hvor man indkvarteres privat sammen med en anden elev – inkluderet en sprogbarriere. Her kommer man ud på tynd is, men ikke mere end man har en livline til sin lærer, der er med på turen til at hjælpe, når det bliver svært.
Det har igennem alle 25 år været den rigtige skole for vores vedkommende, og vi ser frem til 50-års jubilæet sommeren 2024.
En STOR tak.