Fra forestilling – til forestilling. Fra idé til scene.
I overbygningens koncept 1985-1994 blev skoleåret delt i to semestre:
Efteråret, hvor vi i fire-ugers perioder rejste, lavede teater, film og spillede musik. 24/7 om nødvendigt.
Foråret, hvor der udelukkende var prøvefagene dansk, engelsk, matematik og tysk på programmet. Rejserne, Film og Musikken er beskrevet andetsteds. Hensigten med at lave henholdsvis film fire uger i streg, var at skabe et miljø, hvor de kreative processer fik et større spillerum i sammenhængende forløb – uden lektions-opdelinger og lovmæssige skolefag overhovedet.
Ved Middelhavskysten fødtes en rejse-aften forestillingen om at omforme teater-genren i overbygningen fra det historisk realistiske om klasseforskelle og ulighed til et mere elev-orienteret perspektiv, hvor udtryksformen og den endelige forestilling kun skulle indeholde bevægelse, lyd og lys.
Startede hver morgen med at samle energien, finde sig tilpas med de andre og sig selv i rummet, løsne kroppen og finde sin rytme til Amandla, gå ind i sig selv og blive ét med musikken.
Målet med teater-måneden var at afprøve og udvikle en for eleverne mere autentisk oplevelse af at lave teater, hvor udgangspunktet var deres eget liv – sat i et tematisk / genremæssigt perspektiv.
Være til stede i det fortættede rum, hvor hele handlingen foregår. Finde andre bevægelser, opdage kroppen på ny, bruge stemmen til egne uartikulerede lyde, kommunikere uden ord, finde pulsslaget i musikken, samarbejde krop, stemme og musik.
Gennem flere forløb med temaer som Cirkus & Gøgl, Min Fortid, Livet som et Spil og en Følelsernes Odyssé, AIR, blev der arbejdet både i dybden og på dagligdags niveau med emner som fortielse, skam, glæde, sorg ensomhed og absurditet i forskellige genrer. Med skuespillerne som marionetter, poetiske dansere, groteske figurer, erotisk sansende, vilde og vovede, blev den store som nære verden fortolket og formet til sanselige udtryk, der gjorde sugende store indtryk på elever, forældre og andre teatergængere.
Nåede at optræde med blandt andet AIR på Stærmose, Tommerup Skole, Stavnbogården og Magasinet. Og skal man absolut snakke om læring, dannelse og deslige, forærer hele teaterprocessen eleverne en net sum af kompetencer, som man skal lede godt efter andetsteds.
Vi booster kreativiteten, lader den dramatiske leg få kant og dybde, skubber grænsen for at turde det fremmede, flytter komfortzonen og udstiller sårbarheden, overvinder præstationsangsten og nøgenheden på en scene, udvikler jeget og den kollektive samhørighed, bliver lydhør gennem improvisationen, opnår nødvendig tillid og respekt for medspillerne, udvikler nuancer i spillet ved flere optrædener, åbenbarer fællesskabet som én stor sammenhængende krop, får i det hele taget flere tangenter at spille på. Her og nu i processen. Fremover i livet.
Alt dette så vi levende lysende eksempler på. Sådan opfattede vi det i hvert fald. Inger og jeg.