Billedkunst

På Lilleskolen laver vi hvert år en forårsudstilling, hvor vi inviterer forældre, søskende, bedsteforældre og andre interesserede

Billedkunst i Indskolingen

Dette indlæg er skrevet af Jonna Lassen,  billedkunstlærer og pædagog på Lilleskolen siden 1999
Billedkunst er et af de vigtigste fag i grundskolen. Formålet med undervisningen er, at børnene får mulighed for at skabe, at opleve og analysere billeder.
Børnene bruger billeder til flere ting:

1. Til at udtrykke og fastholde oplevelser og følelser
2. Til at skaffe sig viden om verden
3. Til at få oplevelser, også af fantasipræget karakter

Vi lever i en ekstremt visuel kultur, hvor børnene får utroligt mange indtryk hver dag. I billedkunstfaget har de rig mulighed for at udtrykke sig og afprøve mange forskellige materialer og teknikker, uden at det nødvendigvis skal ende med et færdigt resultat. Der er plads til at eksperimentere og finde nye måder at udtrykke sig på. Jeg lægger stor vægt på, at undervisningen ikke er præstationsorienteret, at den ikke må hæmme børnenes tro på deres egne evner.

Jeg oplever, at børnene i indskolingen har stor glæde af og stor motivation for faget. Undervisningen er tilrettelagt, så der løbende er en afveksling mellem, at børnene arbejder med plane og rumlige billeder. I efteråret arbejdede 2. klasse med et projekt inspireret af den verdensberømte franske kunstner Matisse. Han kaldte sine papirklip “at tegne med en saks”. Det kom sig af, at han var blevet for gammel til at stå ved sit staffeli og male, og i stedet fandt han på en anden måde at udtrykke sig på. Han klippede i papir og lavede collager siddende i sin kørestol.

Efter at have fortalt om Matisse og vist børnene nogle af hans papirklip, gik de selv i gang med at blande farver og male bunkevis af papir i de dejligste farver og med synlige penselstrøg, som de senere kunne bruge til at klippe i. Opgaven var, at de i 4-5 stykker af det farvede papir skulle klippe geometriske og organiske former og komponere en collage. Alle collagerne blev derefter hængt op, så de tilsammen fremstod som et mylder af farver og former.

Et par gange i løbet af skoleåret, har vi noget, som jeg kalder åbent værksted. Her har børnene tid og mulighed for helt frit at afprøve deres egne ideer. Jeg har en kasse med dimser, korkpropper, æggebakker, rør, knapper og andre såkaldt værdiløse materialer. Nogle gange har børnene på forhånd en ide og går på “jagt” i materialekassen for at finde egnede ting. Andre gange er det materialerne, der inspirerer børnene og sætter den kreative proces i gang. 

På den måde giver børnene materialerne nyt liv. En bunke ispinde kan blive til en flyvemaskine, et paprør til et menneske, eller et par korkpropper bliver til et sørøverskib. De bruger deres fantasi og forestillingsevne, og samtidig er det en bæredygtig tilgang til jordens ressourcer.

På Lilleskolen laver vi hvert år en forårsudstilling, hvor vi inviterer forældre, søskende, bedsteforældre og andre interesserede. Det er en vigtig del af billedkunstundervisningen, at vi udstiller børnenes værker. På den måde får de en fornemmelse for billedernes kommunikative værdi.

Nogle af elevernes billedprojekter bliver også brugt som illustration til den plakat, vi hvert år får trykt til opsætning i alle børnehaverne i Odense ifm. vores Åbent Hus

Billedkunst - Odense fotos

Billedkunst - Stærmose fotos

Billedkunst - Åbent hus plakater

Lavet for Lilleskolen Odense © 2024
Lavet af cka-design
Tidslinje
arrow-upchevron-down-circle