Jeg startede på skolen i 1983.
Jeg var gruppelærer og havde i de første mange år altid grupperne fra de startede på skolen, til de gik i 4.- 5. klasse. Det skulle ikke hedde klasselærer på Stærmose – klasser var noget andet. Det er ikke mange år siden, jeg holdt op med at kalde klasserne for grupper. Grupper var det, man var på Stærmose – tæt forbundet og en mindre gruppe. I starten var det max 15.
Skemaet havde tre felter hver dag. Dvs. 2 lange pauser og tre lange timer. Der skulle være tid til at spise og til lege. Langt de fleste timer hed dansk/emne, færre hed matematik. Et - to moduler musik og vist også et modul til idræt.
Det var vigtigt, at gruppelæreren havde børnene i mange timer, og ofte havde jeg gruppen til både dansk/emne, matematik og idræt. Man skulle være deres klippe, deres faste holdepunkt, deres skolemor.
Jeg skulle lære børnene at læse og skrive, lære dem at stave og bruge skriftsproget. Det stod ikke skrevet nogen steder, som jeg husker det, men jeg tog det på mig, at opdrage dem til ansvarlige samfundsborgere. De skulle lære om verden og blive interesseret i at deltage. Sammen skulle vi på opdagelse, og først og fremmest ville jeg bevare deres lærelyst.
Jeg forsøgte at lave levende undervisning. I starten havde vi en bus/et rugbrød, som vi kunne tage på ture i. Den første klasse jeg havde, fra de startede på skolen, var vi på tur til naboen, – en bondemand der var i gang med at høste. Alle børnene fik en tur med ham på mejetærskeren, vi kiggede på korn, snakkede om, hvad kornet blev brugt til osv. …….. Bagefter gik vi hjem og tegnede og skrev om besøget og lavede det til vores egen læsebog for et stykke tid.
I mange år var danskundervisningen både i Stærmose og på Lilleskolen i Odense knyttet til et emne, og de mange dansk/emnetimer gjorde det muligt at fordybe sig. Vi havde f.eks. ugens ord (dvs. stavetræning), der var ord, der knyttede sig til emnet. Var det f.eks. et emne om de nordiske guder, kunne ordene være: magt (to konsonanter i udlyden), underverdenen (sammensat ord), gud (det bløde d) osv. . Det, der her står i parenteserne, var det, vi også havde fokus på. Ofte har en del af dansk/emnetimerne også været præget af aktiviteter, hvor vi har tegnet og malet, arbejdet med ler og mange andre materialer.
En gang havde vi et storyline-forløb med historien om Aladdin og den vidunderlige lampe. Vi lavede et stort vægbillede, som vi brugte til at forme historien ud fra. En af forældrene kom og lærte os danse med tørklæder, sat fast på fingrene og lavede mad fra Kurdistan.
Eventyr og dukketeater
Vi har arbejdet med eventyr, hvor vi lavede teater. Børnene formede selv stykket ud fra en given start, og tegnede og malede selv kulisserne. Vi lavede selv hovederne på teaterdukkerne og forældrene kom en lørdag, hvor nogle syede tøj til dukkerne, nogle lavede et dukketeater, nogle lavede mad, og det sluttede med fællesspisning. Det var en fantastisk dag, og det blev et flot stykke. Klasselokalet blev mørklagt i flere dage, hvor vi øvede og øvede inden hele indskolingen kom og så det.
Usynlige grænser.
I forbindelse med, at et nyt skoleår var startet og to nye grupper skulle være sammen i fritidsordningen, havde vi i de to klasser et emneforløb om ”Usynlige grænser”. Det var jo deres klasseværelser, der også blev brugt i fritidsordningen. Hvor var grænserne mellem det private og det fælles?
En del af emnet var vi på ReMida ( Kreativ Genbrug af overskudsmateriale) hvor vi blev inspireret og arbejdede videre hjemme.
Det var et noget abstrakt emne, og svært at beskrive det forståeligt her, men der var så mange fine samtaler. Børnene arbejdede sammen to og to og lavede kasser, der udtrykte noget om personlige grænse.
Danmarks oldtid
I alle de indskolingsforløb jeg har haft, har der været flere emneforløb om Danmarks oldtid. Vi har læst, set billeder og tegninger, lavet tidslinje og arbejdet med mange forskellige materialer og små ”håndværk” f.eks. små vægge af flettede grene og lerskåle Vi har været i Jernalderlandsbyen til undervisningsforløb og overnatning. Vi har hugget runer i gasbeton og grubestegt i haven og meget mere. I forbindelse med lejrskoler i Roskilde og Holbæk har vi været i Jernalderlandsbyen i Lejre.
Slagte høns
Af og til har vi slagtet høns, og alle har været med til at hive fjer af og tage indvoldene ud. Kødet har vi lavet suppe af, og selvom det kan synes ganske ulækkert, når hønen bliver renset ud, blev suppen nydt - gerne i en kreds under rødbøgen i haven.
Den Fynske Landsby
Den Fynske Landsby har vi ofte besøgt, og der har vi lavet mange forskellige undervisningsforløb. En gang havde vi dragter på, var med til at høste, og Poul Lendal kom og spillede op til folkedans, hvor kustoderne dansede med, og vi legede høstfest. Det var en rigtig smuk oplevelse. Flere gange har Poul spillet op, og vi har danset i en af gårdene.
I skolen i Den Fynske Landsby har vi holdt gammeldags skole, og børnene syntes det var sjovt at stave i kor og ekstra sjovt at komme i skammekrogen. Sikke et udtryk ”at skamme sig”..
En anden gang kiggede vi på alle grøntsagerne (stadig i Den Fynske Landsby), og hvordan man dengang lavede mad, og hvad man fik at spise. Vi fik en masse forskellige grøntsager med hjem og gik hjem og lavede suppe. I en periode handlede det om grøntsager, og vi lavede vores egen fælles læsebog om det hele.